Взаємодію з учнями вчитель організує через розв'язання педагогічних ситуацій. У педагогічній ситуації вчитель вступає в контакт з учнем із приводу його конкретного вчинку, дії. Протягом навчального дня вчитель включається в широкий діапазон взаємин з учнями з різних приводів

 

      Поняття конфлікту

    При розв'язанні педагогічних ситуацій дії вчителів часто визначаються їхньою особистою образою на учнів. У вчителя тоді з'являється прагнення вийти переможцем у протиборстві з учнем, не опікуючись тим, як учень вийде із ситуації, що засвоїть зі спілкування з учителем, як зміниться його ставлення до себе та дорослих.

    Учневі важко щодня виконувати правила поведінки у школі та вимоги вчителів на уроках і перервах, тому природні незначні порушення загального порядку: можливі сварки, образи, зміна настрою тощо.4

    Правильно реагуючи на поведінку учнів, учитель бере ситуацію під власний контроль і відновлює порядок. Поспішність в оцінках учинку часто призводить до помилок. Викликає обурення в учня несправедливість із боку вчителя, і тоді педагогічна ситуація переходить у конфлікт.

    Конфлікт (від лат. conflictus - зіткнення) - це зіткнення протилежно спрямованих цілей, інтересів, позицій, думок, точок зору, поглядів тощо.

    Конфлікт у педагогічній діяльності часто виявляється як прагнення вчителя затвердити свою позицію та як протест учня проти несправедливого покарання, неправильної оцінки його діяльності, учинку.

    Конфлікти надовго руйнують систему взаємин між учителем та учнями, викликають у вчителя стан глибокого стресу, незадоволеність своєю роботою; такий стан підсилюється свідомістю того, що успіх у педагогічній роботі залежить від поведінки учнів, з'являється стан залежності вчителя від «милості» учнів.

    В. Сухомлинський так пише про конфлікти у школі: «Конфлікт між педагогом і дитиною, між учителем і батьками, педагогом і колективом - велика біда школи. Найчастіше конфлікт виникає тоді, коли вчитель думає про дитину несправедливо. Думайте про дитину справедливо - і конфліктів не буде. Уміння уникнути конфлікту - одна зі складових частин педагогічної мудрості вчителя. Попереджаючи конфлікт, педагог не тільки зберігає, а і створює виховну силу колективу».

    Але не можна думати, що конфлікти взагалі мають тільки негативний вплив на особистість і діяльність. Уся справа в тому, ким, коли й наскільки ефективно він розв'язується. Відхід від конфлікту, що розв'язується, погрожує переходу його всередину, у той час як прагнення його розв'язати спричиняє можливість конструювання нових відносин на іншій основі.

     

Види педагогічних ситуацій і конфліктів

    У процесі педагогічної діяльності можна виділити два основних типи ситуацій, що вимагають розв'язання:

1) типова - це часто повторювана при тих самих обставинах ситуація. Вона має подібні джерела та причини.

Наприклад, запізнення та пропуски занять учнями, невиконання домашніх завдань і т. д.

2) нетипова - ситуація, нехарактерна для даного учня чи групи.

Наприклад, здійснення правопорушення, випадки злодійства у класі чи в гуртожитку, відхід учня зі школи.

    Такі ситуації вимагають виявлення причин та їх обґрунтованого аналізу для організації роботи із запобігання подібних випадків.

    Серед потенційно конфліктогенних педагогічних ситуацій можна виділити такі:

  • ситуації (чи конфлікти) діяльності, що виникають із приводу невиконання учнем навчальних завдань, успішності, позаурочної діяльності;
  • ситуації (конфлікти) поведінки, що виникають із приводу порушення учнем правил поведінки;
  • ситуації (конфлікти) відносин, що виникають у сфері емоційно-особистісних відносин учнів і вчителів, у сфері їхнього спілкування у процесі педагогічної діяльності.

  У процесі педагогічної діяльності у закладах освіти можна виокремити два основні типи ситуацій, які зазвичай потребують вирішення: типова – часто за одних і тих же обставин повторювана ситуація, що має схожі джерела і причини (наприклад: запізнення і пропуски занять учнями і студентами, невиконання домашніх завдань і ін.); нетипова – ситуація, нехарактерна для цього учня, студента або групи (наприклад правопорушення, випадки крадіжки в групі або в гуртожитку, відрахування учня або студента з навчального закладу). Такі ситуації вимагають виявлення причин і обґрунтованого їх аналізу для організації роботи щодо запобігання подібним випадкам.

  Серед потенційно конфліктогенних педагогічних ситуацій виокремлюють ситуації діяльності, поведінки та відносин.

  Ситуації діяльності можуть виникати з приводу виконання навчальних та позанавчальних завдань у випадках відмови учня або студента виконати їх. Це може відбуватися з різних причин: втоми, труднощів у засвоєнні навчального матеріалу, невдалого зауваження вчителя, несправедливої оцінки та ін.

  Ситуації дисципліни виникають, як правило, у зв'язку з порушеннями школярами правил поведінки. Такі ситуації можуть набувати характеру конфліктних у випадках, якщо педагог, не з'ясувавши мотивів, зробить помилковий висновок про вчинки учнів. Викладач не завжди знає обставини особистого життя учня, лише здогадується про мотиви вчинків, не завжди адекватно може оцінити відносини між дітьми, тому помилки під час оцінки поведінки або завищені вимоги викликають конфронтацію з боку школярів.